صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۹۳
کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

«ثبات نرخ ارز» نخستین اولویت دولت سیزدهم؛ بازار ارز با نظارت دقیق قابل کنترل است

یک اقتصاددان ضمن تاکید بر اولویت قرار گرفتن ثبات بازار ارز در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم خاطر نشان کرد نرخ ارز باید در این بازار تک نرخی باشد چرا که با چند نرخی این مولفه تنها رانت و فساد در این بازار به وجود خواهد آمد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/گفتگو با آلبرت بغزیان

 سعید ترکاشوند – خبرنگار/« آلبرت بغزیان » اقتصاد دان و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران درگفتگو با بخش«پرونده اقتصادی دولت سیزدهم » پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، به مهمترین چالش های اقتصادی کشور اشاره و در تشریح اولویت های اقتصادی دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی گفت: متاسفانه ما مشکلات اقتصادی متعددی را در کشور داریم و همین موضوع باعث شده که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چالش‌های زیادی را در پیش روی خود داشته باشند.

 این اقتصاد دان خاطر نشان کرد: بنده معتقدم در این سالها سفره معیشت مردم به شدت کوچک شده و افزایش نرخ تورم یکی مهمترین و اصلی ترین دلایل این اتفاق اقتصادی محسوب می شود.

  وی افزود: بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی دیگر اعتقاد داریم که بی ثباتی نرخ ارز و نوسانات شدید این بازار باعث افزایش افسار گسیخته نرخ تورم شده است .

 بغزیان ضمن اشاره به ریشه اصلی نا به سامانی های اقتصادی کشور در دولت دوازدهم اذعان کرد: معتقدم ثبات و مدیریت بازار ارز می بایست اولویت نخست دولت سیزدهم باشد باشد چرا که با نظارت بر وضعیت نرخ ارز به تدریج شرایط اقتصاد کشور نیز به نقطه ثبات بازخواهد گشت.

  این استاد دانشگاه تشریح کرد :ذیل این موضوع دولت سیزدهم باید پیش‌بینی و مدیریت مناسبی در قبال بازار ارز داشته باشد در غیر این صورت اگر به مانند دولت قبلی عمل کند بازار ارز از کنترل خارج شده و نرخ ارز تا 35 هزار تومان هم پیش خواهد رفت.

 بغزیان یاد آور شد: در ابتدای نوسانات بازار و همزمان با روز های ریاست «عبدالناصر همتی» رئیس پیشین بانک مرکزی به نکات و راهبرد های  مهمی اشاره کرد و حتی  برای مهار  وضعیت بازار ارز تا حدودی به این نکات عمل کرد اما در نهایت  این گونه اقدامات ادامه دار نبوده و بعد ها شاهد افزایش بی‌رویه نرخ ارز در بازار ارز بودیم.

 این اقتصاد دان تاکید کرد: یقینا با کنترل دقیق بازار ارز بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد چرا که متاسفانه همه امور اقتصادی کشور بر مبنای قیمت ارز ارزیابی می شود و این سلطه اساس اقتصاد کشور را تخربی کرده است.

وی متذکر شد: با نظارت و توجه ویژه به بازار ارز، دلالان و سوداگران اقتصادی برای ادامه فعالیت اقتصاد خود بر سر دوراهی قرار گرفته و به این نتیجه می رسند که آیا دست به معامله بزنند یا خیر و به تناسب چنین اقدامی شرایط بازار های اقتصادی کشور به ویژه مسکن، خودرو و دیگر کالاها شرایط واقعی را تجربه خواهند کرد.

تولید کنندگان نیازمند ارز برای تهیه مواد اولیه

 بغزیان در ادامه به وضعیت تولید کنندگان و  نیاز واحد های صنعتی و کشاورزی برای تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت : علاوه بر ثبات بازار ارز کشور، تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و قطعات یدکی مدنظر خود به ارز  قابل توجه ای نیاز دارند و بانک باید در کسوت یک نهاد مالی از واحد های تولیدی حمایت کند.

 این اقتصاد دان تاکید کرد: در چنین موقعیتی نظام بانکی و بانک مرکزی کشور وظیفه دارد به جای بنگاه‌داری نقش واسطه گری مالی خود را ایفا کند و در خصوص واردات مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز تولید در کنار تولیدکنندگان به نقش آفرینی بپردازد.

وی افزود:  البته در این راستا بانک مرکزی علاوه بر حمایت های مالی می‌تواند برای تساهل در امور تولیدکنندگان با نظارت دقیق ارز ترجیحی را به تولید کنندگان تخصیص دهد و نهاد باید در این بین مراقب باشد که ارز ترجیحی به دست فعالان اقتصادی و تولید کنندگان حقیقی برسد نه دلالان وسوداگران اقتصادی.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد : به تناسب چنین  وضعیتی نهادهای نظارتی مرتبط با قوه قضائیه نیز موظف هستند حداکثر توانایی خود را برای نظارت بر بازار ارز به کار برده و علاوه برآن کافیست قوه مجریه امور بازار ارز را به طور صحیح  اداره کند.

 بازار ارز نیازمند مدیریت است نه ارز پاشی

 بغزیان در بخش دیگری از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که امکان دارد دولت فعلی(دوازدهم)  و یا دولت سیزدهم با ارز پاشی بتواند بازار ارز را کنترل  کند گفت : ارز پاشی در بازار ارز در کوتاه مدت ثبات مقطعی را در بازار به ارمغان  می آورند اما من معتقدم  این اقدام تنها یک سیاست مقطعی و مٌسکن گونه ای است که اثر آن در کوتاه مدت از بین می رود.

 این اقتصاددان افزود: زمانی که بازار ارز مدیریت شود نرخ ارز در یک نقطه ثبات قرار می گیرد در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور نیز در یک نقطه تعادل قرار دارد چرا که متاسفانه وضعیت بسیاری از بازار های اقتصادی کشور وابسته به نرخ ارز است.

 وی عنوان کرد: به هر میزان که نرخ ارز کاهش یاید این موضوع می تواند برای تولید کننده اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد  چرا که اکنون تمام مشکلات تولیدکنندگان این است که هزینه تولید کالا بسار بالا است.

 این اقتصاددان خاطر نشان کرد: هنگامی که نرخ ارز به دنبال آن هزینه تولید تولید کنندگان در پایین ترین حد خود باشد اما یقینا شاهد اثرات مثبتی در فرایند بازار خواهیم بود.

 

 

ارز باید تک نرخی باشد

بغزیان  ضمن انتقاد از دو نرخی  بودن نرخ ارز گفت :اکنون بسیاری از کشور های جهان سیتم بانکی و  رابطه پول ملی خود با ارزهای جهانی مانند دلار و یورو  راکاملاً باثبات و به صورت تک نرخی اداره می‌کنند و بر همین اساس  دو نرخی بودن نرخ ارز می‌تواند تحت هر عاملی بر بی ثباتی زمینه ساز فساد و رانت اقتصادی شود.

 این استاد دانشگاه افزود : ارز ترجیحی در حالتی می‌تواند تاثیر گذار باشد که بانک مرکزی و دولت در راستای تسهیلات مالی به تولید کنندگان بتوانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند به طور مثال با تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی می توان شاهد آن بود که قیمت نهایی محصولات کشاورزی و دامی در پایین ترین سطح باشد.

 وی در آخر تاکید کرد : یقیناً با حمایت ارزی دولت از واحد های کشاورزی و صنعتی ما شاهده کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش قیمت کالا هاس اساسی مورد نظر مردم خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات